Finnåker 1982

1982 års släktträff hölls pingsthelgen 29-31 maj på Finnåkers kursgård, det gamla bruket där vår förste svenske anfader var förvaltare 1649-1654.

Den inleddes på pingstafton med lunch följd av tipspromenad genom bruksparken. Sedan följde årsmöte, där den stora frågan var att föreningen nu hade fått tillstånd av myndigheterna i Augsburg rörande den planerade minnestavlan över Nicolaus I Pemer på huset på Maximilianstraße. Beslut togs också att nästa års träff skulle hållas i september 1983 i Stockholm.

Kvällens inledande programpunkt var en Nicolaus Pemer-afton. Christina Dalhede höll föredrag om Nicolaus III:s tid på Finnåker, och Allan Dalhede visade diabilder och kåserade om Augsburg och dess omgivningar. Sedan följde programpunkten ”Pemer möter Pemer” under Björn Rosendals ledning, där ättlingar från Beata Maria och från Sven Henrik medverkade med bl a minnesbilder från mor- och farföräldrar.

På pingstdagen höll August Löthgren från Fellingsbro hembygdsförening ett anförande om bygden. Han var sedan guide på den bussutflykt som följde till Långbo masugn, Norrbyhammar, Arboga museum och stadskyrka, Röfors, Sverkesta. På kvällen berättade Anders Berglund och Torsten Ekström om sina grenar.

Träffen avslutades på annandagen med högmässa i brukskyrkan.